Hogyan is működik egy (kültéri) fotósorozat elkészítése…

Ha valaha merült fel benned kérdés ezzel kapcsolatban, kérlek olvasd el a következő irományomat, így kicsit belepillanthatsz a kulisszák mögötti életbe, ami a fotózást illeti! Ha marad benned megválaszolatlan kérdés, tedd fel nyugodtan!

Fénykép sorozat elkészítése egy összetett folyamat. Sok apró dologtól lesz a végeredmény olyan szép, amiket láttok egy magazinban, vagy akár egy közösségi oldalon. Amióta fényképezek kicsit másképp látom a világot. Olyan dolgokat veszek észre, amiket korábban nem. Meglátom a más számára csúnyának tűnő dologban a szépet, az ütött-kopottban az értéket, a fények-árnyékok játékában a kihívást, egy érdekes arcban csodát.

Mielőtt egy sorozatot elkészítek mindig végig gondolom, mit szeretnék nagyjából végeredményként látni. Külföldi vagy hazai oldalon tájékozódom a trendekről, az új irányzatról, vagy éppen arról, ami mindig érték marad. Rengeteg tudás található a neten, csak győzzem idővel!!

A fejemben számtalan ötlet cikázik, amikből alkalomadtán előveszek néhányat. Mielőtt egy sorozatot elkészítek, a fotóalanyaimhoz és a sorozat stílusához helyeket keresek. Nyakamba veszem a bringám, vagy beülök az autóba és keresem az egyedi helyszíneket. Olyanokat, ahol el tudom készíteni az elképzelt sorozatot. Szeretem, ha nem átlagos, szeretem, ha nem elcsépelt egy helyszín. Próbálok mindenkinek valami mást is belecsempészni, amitől egyedibb lesz. Sokszor egy elsőre furának tűnő helyből is csodákat lehet kihozni, sőt, ez a kihívás…

Az ötleteimet megosztom azokkal, akik fotózást kérnek tőlem. Nem egyszer együtt gondoljuk tovább, de a többség elfogadja a meglátásaimat, ötleteimet. Szeretek több helyszínt megismerni. Előre megnézni a napjárást, környezeti sajátosságokat, hogy ha megyünk fotózni, ne érjen meglepetés minket. Persze mindennel előre nem lehet számolni. Ha megvan a hely, keresek kellékeket, kutatok, utánajárok, beszerzem.

Fejben napokig állítok össze egy-egy sorozathoz szükséges feltételeket. Ehhez a helyszínnek, a kellékeknek, a kreatív ötletnek, a használandó felszerelésnek, programoknak mind egységet kell képeznie. Ha elérkezik a fotózás napja, előfordul, hogy a fotózás előtt egy óra is kell, míg mindent bepakolok a kocsimba, hogy semmi ne hiányozzon. Általában túlvállalom magam, és a felét sem használjuk a kellékeknek, de legalább nem ér meglepetés, ha díszíteni kell a helyszínen, vagy a stúdióban. Próbálok sokkal előbb a terepre vagy a stúdióba érni, hogy a megbeszélt időpontra fotózásra készen legyek. Aki rutintalan, bátortalan, általában izgatottan érkezik, hiszen eddig általa nem ismert terepre és szituációba fog kerülni. Nyugalom, senkit nem ettem még meg, próbálom beszélgetéssel, ráérzéssel oldani a feszültséget. Amit szeretnék elmondani, mindenkivel előfordul, hogy esetleg megcsúszik, késik, DE sose érkezettek ezért feszültséggel, vagy egymást vádolva, ki miatt késtek! Megvárlak, megoldjuk. Fő a harmónia, nyugalom. Csak arra kérlek, jelezzétek, ha késtek, tudomásul veszem, addig még csinosítgatom a berendezést.

A fotózáshoz a tudnivalókat, információkat minden esetben elküldöm a jelentkezéskor. A kérdéseitekre szívesen válaszolok. Ha eljött a nagy nap, neki is kezdhetünk a munkának. Van hogy a fotózás eleje kicsit merevebb, feszesebb, de ez minden esetben hamar elmúlik, sőt van hogy alig akarjuk abbahagyni a fotózást, mert ezer ötlet jön közben…

Nektek csupán ennyi időtökbe kerül egy csodás élmény átélése, és a sorozat elkészítése. Ezt azért írom így, hiszen a visszajelzések alapján mondom, hogy nemcsak a képek készhez vétele, hanem maga az együtt töltött idő is egy különleges élmény a fotóalanyok számára. Az az 1-2 óra csak rólatok szól!!

Nem egyszer nevetünk együtt azon, hogy nem könnyű a modell szakma, sok apró részletre kell figyelnem, amitől nektek gyakran izomlázatok is lesz. Ha végzünk, megbeszéljük a továbbiakat, mi a helyzet a képek válogatásával, hogyan történik az átadása, stb.. Szétszedem a kelléktárat, összepakolok, majd hazautazom. Otthon minden visszakerül a helyére, majd a nyers képeket számítógépen szelektálom, mielőtt elküldöm nektek válogatásra. Ez gyakran több száz képet jelent. Nektek a legjobbakból küldöm a nyers képeket válogatásra. Ez a művelet is minimum 1-2 órás munka számomra. Néha több is. Egy képválogató programmal érkeznek hozzátok a nyers vagy kissé előkezelt, kisebb méretű képek. Ezeket letölteni nem tudjátok, de kiválóan alkalmasak a válogatásra.

Ha sikerült kiválasztani azokat a fotókat, amiket retusáltatni szeretnétek, ezt a program segítségével gyerekjáték nekem jelezni. Ezt minden esetben részletesen elmondom. Amint visszaérkeznek hozzám a kiválogatott képek, a fotózástól számított 3-4 héten belül digitális formában megkapjátok az elkészült képsorozatot. A legnehezebb, de legérdekesebb dolog, hogy az adott sorozathoz megtaláljam a hozzá, hozzátok, stílushoz illő színvilágot. Hasonló stílusban dolgozom ki a képeket, hiszen magamat adom, az én szemem, szívem szerint állítom be a stílust, DE minden egyes sorozathot kicsit vagy nagyon át kell csúszkázni, szerkeszteni a színvilágot,(csúcsfények, árnyékok, szaturáció, világosság/sötétség, színhőmérséklet, zajosság, színárnyalat, kontraszt, stb..) nem beszélve az azt követő alapos retusálásról. Előfordul hogy az elsö kép beállítása fél-egy órát is igénybe vesz, ha még mindig nem azt látom, amit szeretnék. Minden fotózásnál mások a hely fényviszonyai, időjárási tényezők, öltözet, stb, másképp is állok hozzá. Szóval mindezek mellett kevesen vagytok, akinek ilyen sok időt kellett várni, hogy a képeket megkapjátok, lehetőségemhez képest próbálok gyors, DE alapos lenni. Félkész vagy elnagyolt munkát sosem adok ki a kezemből. A képek kidolgozásának ideje darabszámtól függ. 8-15 óra is lehet egy átlagos csomag elkészítése az előkészületek nélkül. Nyilván egy szép sorozathoz megfelelő eszközrendszerre van szükség, ez a fényképezőgépet, objektívparkot, fényformáló eszközöket, és az utómunkánál használt megfelelő tudású számítógépet és programokat is magába foglalja. Mindezt azért írtam, mert az a tapasztalatom, többen kíváncsiak vagytok egy fotózás háttérmunkájára, vagy kacérkodtok a portré , glamour, fine art jellegű, vagy családi fotózás gondolatával, de nem tudjátok hogyan jelentkezzetek, vajon mi vár rátok. A legnagyobb bizalommal fordulhattok hozzám, ha kérdésetek van.

Tervezem folytatni a gondolatmenetet… beltéri, újszülött, kreatív vagy kompozit képek esetére is… Köszönöm, ha elolvastad. Eszti